Ile kosztują podróże kamperem lub przyczepą kempingową po Europie?

16.09.2022 | Podstawy karawaningu

Dla wielu osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z caravaningiem ważną kwestią pozostają koszty związane z podróżowaniem kamperem lub zespołem złożonym z auta osobowego oraz przyczepy kempingowej. Kiedyś ta forma podróżowania była traktowana jako „tańsza alternatywa” względem hoteli czy apartamentów. A jak jest dziś? Oto przegląd wydatków, jakie trzeba ponieść by móc przeżyć szeroko pojętą „wolność podróżowania”.

Zakup kampera

By rozpocząć zwiedzanie różnych zakątków Europy należy przede wszystkim nabyć pojazd kempingowy. Zakup kampera lub przyczepy kempingowej to podstawowy wydatek, który należy uwzględnić w swoim budżecie. Na pierwszy ogień weźmy samochody kempingowe. Z zasady mamy tu do czynienia z samochodem-bazą połączonym z pełnowymiarową zabudową kempingową, w której znajdziemy aneks sanitarny, kuchenny, sypialnię i salon. Podróże kamperem to dobry wybór dla tych, którzy nie planują pozostać w jednym miejscu dłużej niż kilka dni i wolą być w ciągłym ruchu. Wynika to z możliwości szybkiego przemieszczania się, jaką daje nam kamper oraz z wysokiej niezależności wodnej (większe zbiorniki), a także energetycznej (wydajniejsze akumulatory i panele fotowoltaiczne). Chociaż nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie by użytkować go stacjonarnie na polu kempingowym przez cały sezon letni. Na szczególną uwagę zasługują drobne ułatwienia dla osób podróżujących z dziećmi. Szybko docenimy możliwość bezproblemowego zatrzymania się na dowolnym parkingu i skorzystania z własnej, zawsze czystej toalety (tak, wszyscy znamy hasło „mamo, mamo siku” po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu kilometrów). W każdym razie zakup kampera wiąże się z zaznaniem „domu na kołach” w pełnym tych słów znaczeniu.

Ile kosztuje kamper?

Ile kosztuje kamper? Okazuje się, że to trudne pytanie, bo w zależności od wyposażenia ceny kamperów potrafią wahać się od 300 tysięcy do nawet 1,5 miliona złotych. Dobrym pomysłem na start jest przejrzenie naszej oferty, aby zapoznać się z różnymi rozwiązaniami co pozwoli zawęzić pole zainteresowania i ułatwi zakup kampera. Biorąc najbardziej reprezentacyjny typ i uśredniając – cena zakupu nowego kampera zaczyna się mniej więcej w okolicach 350 tysięcy złotych brutto. Dokładna cena kampera zależy już od marki, rozmiaru, wyposażenia standardowego, a także dobranych opcji.

Zakup przyczepy kempingowej

Na drugim krańcu caravaningu znajdują się przyczepy kempingowe, o wiele popularniejsze w naszym kraju. Podróże z przyczepą kempingową są przeznaczone raczej dla osób chcących wypoczywać stacjonarnie na polach kempingowych. Na tle kamperów zakup przyczepy kempingowej zapewnia zdecydowanie większą przestrzeń w środku. Przyczepy posiadają też więcej układów rodzinnych przystosowanych nawet dla ośmiu osób. Łóżka piętrowe docenią najmłodsi uczestnicy podróży – nic nie cieszy dzieci bardziej niż własna przestrzeń do spania i zabawy. Niekiedy zabudowa zawiera zawiera nawet osobne małe saloniki dzięki którym zarówno rodzice jak i ich pociechy mają własną przestrzeń do życia. Trzeba jednak pamiętać, że zbiorniki na wodę są mniejsze, ale przy postoju na polu kempingowym możemy na stałe podłączyć się do zewnętrznego źródła zasilania, ujęcia wody i kanalizacji. Wówczas tworzymy zamknięty obieg taki sam jak w „zwykłym domu”. A w razie, gdyby nie odpowiadała nam pogoda lub lokalizacja to szybko możemy ją zmienić. Nieocenionym dodatkiem w przyczepach jest możliwość korzystania z auta osobowego by wyskoczyć do sklepu lub zwiedzić okoliczne atrakcje.

Ile kosztuje przyczepa kempingowa?

Zakup przyczepy kempingowej jest zdecydowanie mniejszy niż zakup kampera – względem ceny kamperów koszt potrafi być nawet o połowę mniejszy. Dobrze doposażone jednostki znajdziemy już w kwocie rzędu 150 tysięcy złotych. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby wybrać coś mniejszego i lżejszego – nadal możliwe jest znalezienie przyczepy kosztującej mniej niż 100 tysięcy złotych. Działa to też w drugą stronę – możliwy jest zakup przyczepy kempingowej z luksusowym wyposażeniem sięgającej ponad 200 tysięcy złotych.

Opłaty za przejazd autostradą w kamperze

Kampery możemy podzielić na te, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza limitu 3500 kilogramów oraz na te, które go przekraczają. Te poniżej 3500 kilogramów są traktowane na autostradach jak zwykłe auta osobowe, więc opłaty drogowe za kampera nie ulegają w tym przypadku zwiększeniu. Natomiast większe i cięższe kampery z drugiej grupy muszą uiścić dodatkową opłatę montując specjalne urządzenie bądź wykupując dedykowaną winietę. Nie ma się jednak co martwić o koszt opłaty drogowej – jest on niewiele wyższy niż dla auta osobowego. Przykładowo: podróż cięższym kamperem z Krakowa do Gdańska będzie nas kosztować nieco ponad 51 złotych.

Ile pali kamper?

Pytając ile pali kamper nie należy zapominać o tym, że kamper jest pojazdem cięższym, a przede wszystkim gabarytowo większym niż zwykła „osobówka”, więc potrzebuje większej ilości paliwa. Przyjęło się zasadę, że na każde przejechane 100 kilometrów potrzeba około 12 litrów oleju napędowego.

Opłaty za przejazd autostradą z przyczepą

Jeśli chodzi o opłaty za przejazd autostradą z przyczepą kempingową często musimy zaopatrzyć się w system e-Toll. Jest to elektroniczny system poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg, swoją drogą obowiązkowy dla wszystkich samochodów oraz zespołów pojazdów powyżej 3,5 tony DMC. Koszt podróży po polskich drogach szybkiego ruchu jest uzależniony od klasy emisji auta osobowego. Samochód z normą Euro6 za przykładowy odcinek Kraków-Gdańsk zapłaci nieco ponad 50 złotych. Ta sama trasa i ta sama przyczepa, ale ciągnięta przez samochód z normą emisji spalin Euro3 będzie kosztować nas już ponad 90 złotych. Wszystkie wspomniane wyliczenia można wykonać na oficjalnej stronie rządowej etoll.gov.pl – warto rzucić na nią okiem przed wyruszeniem na wymarzone wakacje.

Ile pali samochód ciągnący przyczepę?

A co z paliwem? W przypadku zespołu złożonego z samochodu osobowego i przyczepy kempingowej mamy dużo zmiennych. Na spalanie wpływa rodzaj silnika (zużycie oleju napędowego jest mniejsze niż zużycie benzyny), ale również ciężar samochodu i przyczepy kempingowej czy też prędkość jazdy – im wyższe te wartości tym większe średnie spalanie. Bardzo upraszczając – do rzeczywistego spalania samochodu osobowego należy doliczyć mniej więcej 30-40% aby osiągnąć wynik jazdy z przyczepą kempingową na haku.

Ile kosztują promy?

Aby dostać się do niektórych kempingów zlokalizowanych w Europie należy skorzystać z przepraw promowych. Właśnie w taki sposób dostaniemy się do Skandynawii, przepłyniemy z Hiszpanii do słonecznego Maroka czy też będziemy poruszać się między chorwackimi wysepkami. Ile kosztuje taka usługa?

Zacznijmy od ceny promu do Szwecji, posługując się popularnym połączeniem Gdynia – Karlskrona. W tym przypadku kategorie cenowe są podzielone na trzy grupy w przypadku kamperów i pięć w przypadku przyczep kempingowych. Główną rolę gra w nich długość oraz w mniejszym stopniu wysokość pojazdu kempingowego. Weźmy przykładową podróż czteroosobowej rodziny z wyjazdem 9 września i powrotem 18 września w pakiecie Flexi. Dla kampera do 8 metrów koszt wynosi nieco poniżej 2000 złotych, a dla samochodu kempingowego do 12 metrów około 2400 złotych. Natomiast biorąc pod uwagę zespół pojazdów z samochodem dostawczym cena dla przyczepy do 6 metrów wynosi niemalże 2300 złotych, a dla przyczepy do 8 metrów wynosi 2650 złotych. Warto skorzystać z ofert promocyjnych – operatorzy promowi często kierują je właśnie do posiadaczy kamperów lub przyczep kempingowych. Wszystkie obliczenia można wykonać własnoręcznie na stronie operatora promów Stena Line.

Weźmy jeszcze drugi przykład, popularnego chorwackiego połączenia Valbiska – Merag, dzięki któremu dostaniemy się na wyspę Cres. Kategorie cenowe wynikają w tym przypadku z rodzaju pojazdu kempingowego oraz jego pełnych wymiarów, choć nadal to długość gra główne skrzypce. Czteroosobowa wycieczka w jedną stronę w tym samym terminie wyniesie nas około 45 euro dla kampera o długości między 5 – 7 metrów i około 55 euro dla kampera powyżej 7 metrów. Dla przyczepy kempingowej o długości między 5 – 7 metrów jest to natomiast około 65 euro, a dla przyczepy powyżej 7 metrów około 72 euro. W razie chęci wykonania własnych kalkulacji zostawiamy link do strony operatora promów Jadrolinija.

Jak widać różnica w cenach wynikająca z różnych wymiarów pojazdów może być spora lub ledwie zauważalna. Dla poszukujących oszczędności wybór krótszego pojazdu zawsze pozwoli zminimalizować koszty, szczególnie jeśli zamierza się być w ciągłym ruchu i podróżować na długich trasach.

Kemping – jaka jest cena za postój?

Nieodłącznym elementem podróżowania kamperem lub przyczepą kempingową jest koszt pobytu na dedykowanych dla tego typu pojazdów miejscach postojowych. Jak wspominaliśmy w naszym krótkim wprowadzeniu do caravaningu możemy rozróżnić dwie lokalizacje – kempingi i kamper-parki. Zacznijmy od pola kempingowego. To miejsce z pełną infrastrukturą niezbędną do podróżowania z „domem na kołach” posiadające podłączenie do prądu, wody i nierzadko kanalizacji, a także zawierające sanitariaty. Oprócz tego znajdziemy tam szereg różnych dodatkowych atrakcji takich ja place zabaw, sale wspólne, restauracje czy baseny i zorganizowany teren zielony. Kempingi zawsze są położone w atrakcyjnych lokalizacjach blisko mórz, jezior, rzek, góry czy też szlaków pieszych lub rowerowych. Cena na kempingu jest uzależniona od wielu czynników, choćby od „prestiżu” pola, obecności dodatkowych atrakcji i lokalizacji. Koszt zmienia się też w zależności od wielkości naszego pojazdu kempingowego oraz liczebności załogi. Koszt pobytu najczęściej uśrednia się podając około 60 złotych za dobę w pojeździe kempingowym z dwoma osobami w środku i podłączeniem do zewnętrznego źródła prądu. Zaś poza granicami naszego kraju cena postoju na kempingu będzie wynosiła około 20 euro za noc. Przykładową górną granicą mogą być największe parcele w popularnej Chorwacji, które w szczycie sezonu letniego potrafią kosztować nawet 400 do 500 złotych za dobę.

Ile kosztuje postój w kamper-parku?

Kamper-parki to z kolei proste miejsca postojowe z podstawową infrastrukturą pozwalającą na uzupełnienie zaopatrzenia. Można na nim zatankować świeżą wodę, zrzucić nieczystości, podłączyć się do prądu i odpocząć w bezpiecznym, monitorowanym miejscu. Zazwyczaj nie znajdziemy na nich sanitariatów czy kuchni – docelowo ze wszystkiego korzystamy na pokładzie własnego kampera. Dlaczego warto z nich skorzystać? Po pierwsze: są one zazwyczaj położone w atrakcyjnej lokalizacji, z której mamy łatwy dostęp do centrum miast, ścieżek rowerowych czy innych atrakcji takich jak choćby stoki narciarskie. Po drugie: postój kamperem w kamper-parku nie wiąże się z wydatkiem większym niż kilka lub kilkanaście euro za dobę. Zyskujemy też gwarancję spokoju i bezpieczeństwa a to ważne przy podróżowaniu „domem na kołach”.

Człowiek nie wielbłąd – pić (i jeść) musi

Czy można w jakimkolwiek stopniu ograniczyć wydatki związane z podróżowaniem kamperem lub przyczepą kempingową? Jak najbardziej – tyczy się to w głównej mierze wyżywienia. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie by korzystać z restauracji czy barów, ale równie dobrze proste posiłki możemy przygotować na pokładzie swojego „domu na kołach”. Wszystko zależy od podróżników. Nierzadko są oni obwarowani specjalnymi dietami, których założenia łatwiej spełnić w kamperze – mamy tam wszak własną lodówkę (pojemną!), kuchenkę i przybory kuchenne. Nie jest tajemnicą, że posiadacze przyczep nierzadko na pokład zabierają nawet specjalne urządzenia, przy pomocy których mogą przygotować kilkadziesiąt różnych dań jednogarnkowych – idealny sposób na wyżywienie całej rodziny.

Jaki jest całkowity koszt podróży?

Odpowiedź na to, ile kosztuje podróż caravaningowa tak naprawdę nie istnieje. Dlaczego? Bo „wszystko zależy”. Poziom wejścia w świat kamperów i przyczep kempingowych jest wysoki (dziś zakup nawet sprzętu używanego to wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych wzwyż), ale później mamy prawdziwą wolność – zarówno podróżowania jak i wydawania. „Wypasione” kempingi 5-gwiazdkowe stoją przed nami otworem podobnie jak proste miejsca postojowe kosztujące kilkanaście bądź kilkadziesiąt złotych za dobę. Możemy żywić się w „domu na kołach”, ale też skorzystać z restauracji czy barów. Drinki śmiało możemy przyrządzić w aneksie kuchennym albo skorzystać z baru dostępnego na plaży. Nikt i nic nas nie ogranicza, tylko my decydujemy o tym, jak chcemy spędzić każdy wyjazd i jaką ilość gotówki na niego przeznaczyć.

Zobacz najnowsze artykuły

Jakie są rodzaje kamperów? Wyjaśniamy 4 podstawowe typy!

Chcesz spróbować sił w karawaningu, ale nie wiesz od czego zacząć? Zastanawiasz się jaki kamper będzie dla ciebie idealny? A może po prostu chcesz wiedzieć co masz do wyboru? Jeśli tak to jesteś w dobrym miejscu! W poniższym artykule przedstawiamy podstawowy podział na cztery rodzaje kamperów i wymieniamy ich cechy charakterystyczne. Mamy nadzieję, że po jego przeczytaniu znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania!

czytaj dalej
Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

Polskie przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep są kwestią, nad którą warto się pochylić. Przede wszystkim dlatego, bo są bardziej skomplikowane niż mogłoby się to wydawać. Czeka nas odczytywanie pozycji z dowodów rejestracyjnych i trochę matematyki – nic nadzwyczaj trudnego, ale należy pamiętać by nie pominąć żadnego z kroków! Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy przyczepę kempingową.

czytaj dalej
Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Wraz z dynamicznym rozwojem karawaningu do codziennej świadomości przenikają słowa i wyrażenia związane z tym typem hobby. Dla osoby początkującej w temacie kamperów i przyczep kempingowych są one nierzadko czarną magią. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić co to karawaning i przedstawić naszą krótką ściągawkę funkcjonowania świata „domów na kołach”.

czytaj dalej