Jakie są rodzaje kamperów? Wyjaśniamy 4 podstawowe typy!

25.11.2022 | Podstawy karawaningu

Chcesz spróbować sił w karawaningu, ale nie wiesz od czego zacząć? Zastanawiasz się jaki kamper będzie dla ciebie idealny? A może po prostu chcesz wiedzieć co masz do wyboru? Jeśli tak to jesteś w dobrym miejscu! W poniższym artykule przedstawiamy podstawowy podział na cztery rodzaje kamperów i wymieniamy ich cechy charakterystyczne. Mamy nadzieję, że po jego przeczytaniu znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania!

Cztery podstawowe rodzaje kamperów

Najczęściej stosowany i najbardziej dosadny jest podział na cztery podstawowe typy kamperów. Oczywiście istnieje więcej rodzajów, tym więcej im bardziej szczegółowo próbujemy podejść do zagadnienia. Niemniej większość rynku skupia się właśnie na tych czterech ustandaryzowanych typach. Dlatego też mając przed sobą jeden z popularnych samochodów kempingowych możemy założyć, że jest to kamper alkowa, kamper integra, kamper półintegra lub camper van. Każdy z tych podtypów posiada charakterystyczne elementy zabudowy i w różnym stopniu wykorzystuje fabryczne podwozie. Weźmiemy na warsztat wszystkie te cztery rodzaje kamperów i rozszyfrujemy co kryje się pod ich nazwami!

Camper Van

Co to camper van?

Zacznijmy od rodzaju kampera, którego powstanie wiąże się z jak najmniejszą ingerencją producenta zabudowy. Taki właśnie jest camper van. Upraszczając – producent zabudowy (np. Benimar lub Pössl) zamawia zwyczajny samochód dostawczy (np. Fiat Ducato lub Peugeot Boxer) w pożądanej konfiguracji. Następnie gotowy „dostawczak” trafia na warsztat producenta zabudowy, gdzie ten przerabia jego puste wnętrze na przestrzeń mieszkalną. Zwieńczeniem tego procesu jest camper van, czyli samochód dostawczy posiadający zabudowę kempingową z instalacją wodną, elektryczną i gazową. W przypadku camper vana ingerencja w poszycie zewnętrzne ogranicza się właściwie do montażu okien, gniazd i akcesoriów. Sprawia to, że gołym okiem idzie rozpoznać w nim pierwotny samochód dostawczy w postaci choćby Fiata Ducato czy Peugeota Boxera. Dlatego też camper van często nazywany jest potocznie „blaszakiem”, ze względu na swój surowy wygląd zewnętrzny.

Jaki jest camper van?

Camper van jest ceniony za swoje niewielkie wymiary, ułatwiające manewrowanie i niwelujące problemy z parkowaniem. Zwykle jest węższy i niższy od klasycznych kamperów oraz od dwóch do trzech metrów od nich krótszy. Najmniejsze camper vany jak choćby Pössl Vanline cechują się tak kompaktowymi rozmiarami, że są nawet w stanie wjechać do parkingu podziemnego! Ma to niestety również swoje wady. Camper van nie posiada we wnętrzu tyle miejsca co inne rodzaje kamperów, a co za tym idzie możemy pożegnać się z wizją willi na kołach lub sześcioosobowego wypadu z całą rodziną. Homologacja na cztery osoby i cztery miejsca do spania to na ogół maksimum co możemy wyciągnąć – a to i tak z podnoszonym dachem sypialnym lub łóżkami piętrowymi, które nierzadko są płatnymi opcjami. Najczęściej spotkamy się z klasyczną homologacją na cztery miejsca z dwoma lub trzema miejscami do spania.

Dla kogo jest przeznaczony camper van?

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc do spania oraz przestrzeni we wnętrzu camper van najlepiej sprawdzi się dla samotnie podróżujących par. Przede wszystkim dla par młodszych, jeszcze nie posiadających dzieci, oraz starszych, nie podróżujących z już dorosłymi dziećmi. Ewentualna obecność łóżka dla trzeciej osoby czyni camper vana przyjaznym dla rodzin z jedynakami, niezależnie od wieku dziecka. Na pewno zaś camper van jest idealnym wyborem dla podróżników o dzikich sercach, którzy kochają wolność. Słusznie kojarzy się on z podróżami po wąskich miejskich uliczkach i krętych górskich drogach. W końcu jego największymi zaletami są właśnie kompaktowe wymiary, manewrowość i możliwość wtopienia się w otoczenie.

Jak kamper typu camper van wygląda w środku?

Poniżej załączamy poglądowe zdjęcia przedstawiające przykładowego kampera typu camper van, w tym przypadku model Bravia Swan 599 edition 30. Jeśli chcesz zobaczyć więcej zdjęć oraz pełną specyfikację pojazdów odwiedź nasze podstrony ze wszystkimi camper vanami marki Bravia lub Pössl.

Przód salonu w camper vanie Bravia Swan 599 e30

Łóżko w camper vanie Bravia Swan 599 e30

Tył salonu w camper vanie Bravia Swan 599 e30

Kamper Półintegra

Co to znaczy, że kamper półintegra jest „częściowo zintegrowany”?

Kamper Półintegra to najpopularniejszy rodzaj kampera w naszym zestawieniu. Nic dziwnego, bo półintegra stara się być kompromisem między innymi typami samochodów kempingowych i łączyć ich zalety. Dlatego też zwykle prezentuje najlepszą równowagę między ceną, jakością oraz niezawodnością. Co to znaczy, że kamper jest półintegrą? Najprościej mówiąc oznacza to, że zabudowa mieszkalna jest zintegrowana (połączona) z szoferką. Powyżej tłumaczyliśmy w jaki sposób budowany jest camper van – to zwykły samochód dostawczy, w którym zamontowano urządzenia pokładowe. Sprawa wygląda nieco inaczej jeśli chodzi o kampery typu półintegra, bo w tym przypadku producent zabudowy (np. Benimar) nie otrzymuje gotowego samochodu dostawczego, w którym dokonuje przeróbek. Zamiast tego dostaje on od producenta (np. Forda) „gołe” podwozie zawierające jedynie kabinę kierowcy. Rolą producenta zabudowy jest wykonanie całego kontenera mieszkalnego, zamocowanie na podwoziu oraz połączenie go z fabryczną szoferką. Stąd też wywodzi się nazwa tego typu kampera – oznacza ona sposób zintegrowania kabiny kierowcy z zabudową mieszkalną. Dla poprawnego zrozumienia należy to podkreślić – szoferka czyli przód pojazdu pochodzi od producenta podwozia, dlatego większość kamperów typu półintegra na podwoziu Ford będzie wyglądała jak klasyczny dostawczy Ford Transit.

Podwozie, na którym powstanie kamper typu półintegra. Żródło zdjęcia: www.ford.com

Zintegrowanie szoferki z zabudową objawia się również we wnętrzu samochodu. Wiele elementów kabiny służy nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie postoju. Siedzimy na fotelach w szoferce podczas jazdy, a podczas postoju możemy je obrócić, by stały się integralną częścią salonu. Okno dachowe nad szoferką umila nam podróż, ale wpuszcza też światło do pokoju dziennego w trakcie wypoczynku. Funkcjonalne w każdej sytuacji będą również schowki i gniazda w kabinie.

Dlaczego kamper półintegra jest tylko „częściowo” zintegrowany?

Kamper półintegra jest „częściowo” zintegrowany ze względu na obecność fabrycznej kabiny kierowcy. Jak już wspominaliśmy wykonawca zabudowy otrzymuje gotową szoferkę, do której musi się dostosować i połączyć ją z wykonaną przez siebie zabudową. Różni się to od typu w pełni zintegrowanego, który omówimy później – kamper integra, w odróżnieniu od półintegry, jest bowiem konstruowany przez producenta zabudowy całkowicie od zera. To właśnie ta zupełna dowolność czyni kampera całkowicie zintegrowanym. Podsumowując: kamper półintegra to samochód kempingowy, w którym kabina kierowcy wykonana przez producenta podwozia jest zintegrowana z kontenerem mieszkalnym wykonanym przez producenta zabudowy.

Jaki jest kamper typu półintegra?

Kamper półintegra na pewno jest bardziej przestronny niż wcześniej wspomniany camper van dzięki większej szerokości zabudowy (ok. 25 – 30 centymetrów różnicy). Posiada także większą długość całkowitą – camper vany najczęściej mają do ok. 600 centymetrów, podczas gdy najczęściej wybierane półintegry mieszczą się w przedziale 699 – 743 centymetrów. Większa przestrzeń nie wpływa tylko na komfort, ale pozwala też zabrać więcej osób na pokład. Kamper półintegra posiada zwykle elektrycznie opuszczane łóżko w salonie, jeśli nie w standardzie to dostępne jako opcję. Za dnia posłanie znajduje się nad twoją głową, nie zajmuje miejsca i pozwala korzystać z salonu. Wieczorem zaś wystarczy, że naciśniesz odpowiedni przycisk, a dwuosobowe łóżko zjedzie na odpowiednią wysokość zapewniając miejsce do spania! Nierzadko istnieje możliwość rozłożenia dodatkowego łóżka z kanapy w salonie, na którym będzie spać piąty pasażer. Niestety takie rozwiązanie skutkuje utratą duże części, a nawet całości pokoju dziennego w nocy. Czasem opuszczone łóżko elektryczne utrudnia wyjście z kampera, ale wielu producentów radzi sobie z tym problemem starając się, by nie wchodziło ono w światło drzwi – tak jak choćby Benimar w naszym Tessoro 463. Kamper półintegra cechuje się jeszcze jedną cechą – różnorodnością. Kolekcje tych modeli to bogactwo układów z rozmaitymi wymiarami zewnętrznymi, a także różnorodnymi rozwiązaniami w sypialni, łazience, kuchni czy salonie.

Dla kogo jest przeznaczony kamper półintegra?

Kamper półintegra jest właściwie dla każdego, jako że kompromisowość leży w jego naturze. Odnajdzie się w nim rodzina z dużymi i małymi dziećmi, samotnie podróżująca para, a nawet paczka znajomych. Samochód najczęściej oferuje miejsca do jazdy i spania dla dwóch do pięciu osób w zależności od wersji standardowej, a mnogość różnorodnych układów na rynku gwarantuje odnalezienie idealnego rozwiązania dostosowanego do swoich potrzeb.

Jak wygląda kamper typu półintegra w środku?

We wstępnej wizualizacji wnętrza półintegry pomoże nam wspomniany już kamper Tessoro 463, model posiadający jeden z najpopularniejszych układów wnętrza. Przejdź do naszych podstron, aby zobaczyć specyfikację i więcej zdjęć kamperów Tessoro 442 oraz Tessoro 463 lub od razu zobacz wszystkie nasze półintegry marki Benimar.

Przód salonu w półintegrze Benimar Tessoro 463

Łóżko w półintegrze Benimar Tessoro 463

Tył salonu w półintegrze Benimar Tessoro 463

Kamper Alkowa

Co to znaczy, że kamper jest z alkową?

Kamper alkowa to absolutnie pierwsze miejsce pod kątem rozpoznawalności. Zapewne większość z nas chcąc narysować komuś kampera wyznaczyłaby właśnie tę kultową sylwetkę. Czym więc jest ta cała alkowa? Samo słowo ma korzenie sięgające aż XVI-wiecznej Rzeczpospolitej, a nawet starożytnego Rzymu. Jak pisze Zygmunt Gloger w Encyklopedii Staropolskiej oznaczało ono niegdyś odgrodzoną część sypialną w izbie, pozbawioną okna. Archaizm ten przywędrował do czasów współczesnych i odnalazł swoje nowe miejsce w karawaningu. Tym samym stał się określeniem na sypialną nadbudowę nad szoferką, w odróżnieniu od czasów starszych na ogół posiadającą okno! Najprościej mówiąc alkowa to zabudowa przypominająca „daszek” nad przednią szybą, który widzicie na powyższym zdjęciu. We wnętrzu alkowy znajduje się łóżko dla dwóch osób, a czasem nawet półki na rzeczy osobiste.

Jaki jest kamper typu alkowa?

Kamper alkowa powstaje tak samo jak wspomniana wcześniej półintegra, dlatego jego przód również przypomina klasyczne dostawcze pierwowzory. Tak naprawdę wszelkie różnice wynikają prawie wyłącznie z obecności alkowy. W półintegrze rozłożenie łóżka wiązało się z utratą salonu, natomiast sypialna alkowa zapewnia dwa dodatkowe miejsca do spania bez utraty przestrzeni życiowej. Dzięki umiejscowieniu materaca nad naszymi głowami po pościeleniu łóżka nie rezygnujemy z pokoju dziennego ani nie utrudniamy sobie przejścia. Nasze dzieci mogą smacznie spać, a co najmniej cztery osoby wciąż siedzieć w salonie i cieszyć się miłym wieczorem. Za dnia zaś sypialna wnęka może posłużyć nam jako dodatkowa, obszerna półka na bagaż. Kamper alkowa nie ma jednak szoferki zintegrowanej z salonem w tym stopniu co półintegra. Foteli często nie można obrócić, a zamknięcie szoferki sypialną alkową zwykle czyni z kabiny kierowcy miejsce prawie wyłącznie przeznaczone do jazdy. Zdarza się oczywiście, że alkowa posiada te elementy (tj. nasz kamper Sport 363), ale nie należy być zdziwionym jeśli się ich nie uświadczy. Sama konstrukcja sprawia też, że kamper alkowa charakteryzuje się większą wysokością całkowitą – podczas jazdy należy więc pamiętać o paru dodatkowych centymetrach. Choć różnica jest mniejsza niż się wydaje (w przypadku marki Benimar proporcja 308 cm z alkową do 295 cm bez alkowy) to wciąż nie można jej bagatelizować. Dodatkowa powierzchnia „daszku” jest też bardziej podatna na opór powietrza nieznacznie podwyższając poziom spalania. Patrząc na to z drugiej strony proporcjonalnie wzrasta wysokość wnętrza, co oferuje większą przestrzeń i swobodę w salonie.

Dla kogo jest przeznaczony kamper alkowa?

Kamper alkowa to idealny towarzysz podróży dla dużych rodzin z małymi dziećmi. Dzięki możliwości pomieszczenia od pięciu do nawet siedmiu osób jest w stanie zapewnić miejsca do jazdy i do spania dla wszystkich najbliższych. Warto wspomnieć, że sama alkowa to wymarzona sypialnia oraz miejsce do zabawy dla dzieci! Kamper alkowa oferuje też komfort wysokim pasażerom ze względu na wysokie wnętrze pozwalające w pełni się wyprostować.

Jak wygląda kamper typu alkowa w środku?

Aby pokazać jak wygląda kamper alkowa w środku prezentujemy trzy przykładowe zdjęcia wnętrza pojazdu Sunlight A 70. Zapraszamy na podstrony Sunlight A 70 oraz Benimar Sport 363 jeśli chcesz zobaczyć więcej zdjęć oraz pełną specyfikację kamperów typu alkowa.

Przód salonu w alkowie Sunlight A 70

Łóżko w alkowie Sunlight A 70

Tył salonu w alkowie Sunlight A 70

Kamper Integra

Co to znaczy, że kamer integra jest „w pełni zintegrowany”?

Płynnie przechodzimy do integry. To samochód kempingowy o równie kultowej sylwetce co alkowa, a także symbol luksusu i elegancji. Co to zatem znaczy, że kamper integra jest „w pełni zintegrowany”? Zacznijmy od fundamentów, bowiem integra jest konstruowana w jeszcze inny sposób niż poprzednie rodzaje kamperów. W jej przypadku producent zabudowy otrzymuje samo podwozie pozbawione fabrycznej szoferki. Zaprojektowanie kabiny, a co za tym idzie całej bryły leży wówczas wyłącznie w jego gestii. Inżynierowie mający przed sobą pracę od podstaw są w stanie zintegrować szoferkę z zabudową wedle swojej własnej koncepcji – stąd też nazwa tego typu kampera. Warto spojrzeć na powyższy obrazek i zwrócić uwagę na czoło pojazdu – przód jest integralny z zabudową, łączenie właściwie niewidoczne, a wykończenie estetyczne.

Jaki jest kamper typu integra?

Kamper integra jest przede wszystkim luksusowy, estetyczny i wygodny. Możliwość zaprojektowania całego pojazdu pozwala inżynierom wprowadzać swoje śmiałe pomysły w życie. To od ich kreatywności zależy kształt szoferki, rodzaj lusterek bocznych czy charakter całej deski rozdzielczej. Nie bez znaczenia pozostają boki szoferki – czasem posiadają dwie pary drzwi, innym razem tylko jedną co nadrabiają dodatkowymi schowkami i półkami. Wnętrze kampera cechuje się wysokością pozwalającą na swobodne ruchy, a atrakcyjne wnętrze nadaje mu elegancji. Oprócz standardowego łóżka w tylnej części pojazdu integra najczęściej posiada również ręcznie opuszczane łóżko nad szoferką. Takie rozwiązanie nie daje co prawda tyle swobody co alkowa, ale w przeciwieństwie do półintegry nie blokuje też całego salonu i pozwala korzystać przynajmniej z jego części. Integra jest nierzadko symbolem szczytowych osiągnięć producenta zabudowy, stąd też nie powinno dziwić otaczanie tych modeli wyjątkową troską. Często to właśnie tu znajdziemy najdłuższą listę wyposażenia dodatkowego z pakietami premium, zawierającymi choćby rozbudowane systemy multimedialne czy ogrzewanie ALDE. Wszystko to wiąże się jednak z wyższą ceną pojazdu oraz części zamiennych, co czyni integrę pojazdem przeznaczonym dla podróżników planujących większy budżet.

Dla kogo jest przeznaczony kamper integra?

Dla kogo jest przeznaczony kamper integra? Na pewno dla podróżników stawiających luksus na pierwszym miejscu oraz zakładających wysoki budżet. To właściwie jedyna zasada, bo w kamperach zintegrowanych odnajdą się wszyscy – młodsi, starsi, samotne pary, duże rodziny. Integra zwykle oferuje od dwóch do pięciu miejsc, więc podobnie jak w przypadku półintegry łatwo odnaleźć rozwiązanie idealnie dopasowane do swoich potrzeb.

Jak wygląda kamper typu integra w środku?

Poniżej załączamy trzy przykładowe zdjęcia modelu zintegrowanego, w tym przypadku kampera c-tourer I 148 LE. Zapraszamy na nasze podstrony pojazdów c-tourer, chic c-line oraz chic e-line jeśli interesuje cię kamper typu integra. Znajdziesz tam pełne specyfikacje oraz więcej zdjęć modeli.

Przód salonu w integrze Carthago c-tourer I 148 LE

Łóżko w integrze Carthago c-tourer I 148 LE

Tył salonu w integrze Carthago c-tourer I 148 LE

Tylko 4 podstawowe typy kamperów?

Przybliżyliśmy profil czterech najpopularniejszych samochodów kempingowych, więc rodzaje kamperów nie skrywają już przed tobą żadnych tajemnic? Oczywiście, że nie – to dopiero czubek góry lodowej. Im dalej w las tym więcej drzew, a im dalej w zakamarki karawaningu tym więcej nietypowych rozwiązań. Zawsze znalazłoby się coś o czym jeszcze warto wspomnieć – o kamperach na zabudowie autokaru, kamperach terenowych czy „amerykańcach”, które różnią się właściwie wszystkim od naszych europejskich odpowiedników. Faktem jest jednak, że cztery wyróżnione przez nas rodzaje kamperów to  powszechnie wykorzystywana charakterystyka najpopularniejszych rozwiązań. Pozwala ona bez zbędnego zamętu opisać bardzo dużą część karawaningowego rynku. Mamy nadzieję, że przyjęta przez nas zasada pomogła ci zrozumieć podstawy rządzące światem karawaningu. Zapraszamy do przeczytania naszych innych artykułów, aby zaspokoić głód wiedzy na inne tematy. A jeszcze lepiej będzie po prostu odwiedzić nasz salon pod Warszawą żeby zobaczyć opisane tu rozwiązania. W końcu zawsze najlepiej zobaczyć wszystko na własne oczy.

Ile kosztują podróże kamperem lub przyczepą kempingową po Europie?

Ile kosztują podróże kamperem lub przyczepą kempingową po Europie?

Dla wielu osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z caravaningiem ważną kwestią pozostają koszty związane z podróżowaniem kamperem lub zespołem złożonym z auta osobowego oraz przyczepy kempingowej. Kiedyś ta forma podróżowania była traktowana jako „tańsza alternatywa” względem hoteli czy apartamentów. A jak jest dziś? Oto przegląd wydatków, jakie trzeba ponieść by móc przeżyć szeroko pojętą „wolność podróżowania”.

czytaj dalej
Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

Polskie przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep są kwestią, nad którą warto się pochylić. Przede wszystkim dlatego, bo są bardziej skomplikowane niż mogłoby się to wydawać. Czeka nas odczytywanie pozycji z dowodów rejestracyjnych i trochę matematyki – nic nadzwyczaj trudnego, ale należy pamiętać by nie pominąć żadnego z kroków! Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy przyczepę kempingową.

czytaj dalej
Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Wraz z dynamicznym rozwojem karawaningu do codziennej świadomości przenikają słowa i wyrażenia związane z tym typem hobby. Dla osoby początkującej w temacie kamperów i przyczep kempingowych są one nierzadko czarną magią. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić co to karawaning i przedstawić naszą krótką ściągawkę funkcjonowania świata „domów na kołach”.

czytaj dalej