Mobitech Caravan Center

Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” background_image=”https://mobitechcc.pl/wp-content/uploads/2022/08/jakie-prawo-jazdy-na-przyczepe.webp” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”15%||15%||true|false” animation_style=”fade” global_colors_info=”{}”][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”0px||0px||false|false” animation_style=”fade” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16.1″ custom_margin=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_post_title author=”off” date_format=”j.m.20y” comments=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.16.1″ title_font=”Alata|700|||||||” title_text_color=”#000000″ title_font_size=”30px” title_line_height=”1.5em” meta_font=”Arial||||||||” custom_margin=”||||false|false” title_font_size_tablet=”50px” title_font_size_phone=”24px” title_font_size_last_edited=”on|desktop” locked=”off” global_colors_info=”{}”][/et_pb_post_title][et_pb_text content_tablet=”

Zakup kampera wydaje się być stosunkowo łatwy. Wybieramy dostępny model, sprawdzamy jego dopuszczalną masę całkowitą i właściwie od razu możemy ruszyć nim w drogę posiadając prawo jazdy kategorii B lub C. Przepisy w naszym kraju są jednak nieco bardziej skomplikowane jeśli chodzi o ciągnięcie przyczepy kempingowej. Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy na swoją wymarzoną przyczepę kempingową.

” content_phone=”

Zakup kampera wydaje się być stosunkowo łatwy. Wybieramy dostępny model, sprawdzamy jego dopuszczalną masę całkowitą i właściwie od razu możemy ruszyć nim w drogę posiadając prawo jazdy kategorii B lub C. Przepisy w naszym kraju są jednak nieco bardziej skomplikowane jeśli chodzi o ciągnięcie przyczepy kempingowej. Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy na swoją wymarzoną przyczepę kempingową.

” content_last_edited=”on|desktop” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” content__hover_enabled=”off|desktop”]

Polskie przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep są kwestią, nad którą warto się pochylić. Przede wszystkim dlatego, bo są bardziej skomplikowane niż mogłoby się to wydawać. Czeka nas odczytywanie pozycji z dowodów rejestracyjnych i trochę matematyki – nic nadzwyczaj trudnego, ale należy pamiętać by nie pominąć żadnego z kroków! Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy przyczepę kempingową.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Ile wynosi DMC przyczepy kempingowej, którą mogę ciągnąć?

[/et_pb_text][et_pb_text content_tablet=”

Przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej przyczepy kempingowej pierwszym krokiem powinno być zajrzenie w dowód rejestracyjny swojego samochodu osobowego. To właśnie tam znajdziemy informacje, od których powinniśmy rozpocząć przygotowania do procesu nabycia „domu na kołach”. Oto podstawowe pojęcia, których będziemy potrzebować:

Pozycja F.2 to dopuszczalna masa całkowita samochodu (DMC samochodu).
Pozycja F.3 to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (DMC samochodu + DMC przyczepy).
Pozycja O.1 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (DMC przyczepy).
Pozycja O.2 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (DMC przyczepy).

Póki co wystarczy, że skupimy się wyłącznie na pozycjach oznaczonych literką O w dowodzie rejestracyjnym. Przedstawione tam wartości to DMC przyczepy, którą możemy ciągnąć. Jeśli posiada ona hamulec najazdowy (większość nowoczesnych przyczep kempingowych go posiada) to bierzemy pod uwagę pozycję O.1, a jeśli go nie ma to patrzymy na pozycję O.2. Ważne: nie możemy przekroczyć wskazanej w tych pozycjach DMC przyczepy! Zgodnie z prawem możemy ciągnąć tylko przyczepy o takiej masie – oczywiście mogą one być lżejsze, ale nigdy cięższe!

Przykład: Na poniższym rysunku wartość O.1 to 1400 kilogramów, a wartość O.2 to 660 kilogramów. Oznacza to, że naszym samochodem osobowym możemy ciągnąć przyczepy o DMC 1400 kilogramów jeśli mają hamulec najazdowy lub 660 kilogramów jeśli go nie posiadają.

” content_phone=”

Przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej przyczepy kempingowej pierwszym krokiem powinno być zajrzenie w dowód rejestracyjny swojego samochodu osobowego. To właśnie tam znajdziemy informacje, od których powinniśmy rozpocząć przygotowania do procesu nabycia „domu na kołach”. Oto podstawowe pojęcia, których będziemy potrzebować:

Pozycja F.2 to dopuszczalna masa całkowita samochodu (DMC samochodu).
Pozycja F.3 to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (DMC samochodu + DMC przyczepy).
Pozycja O.1 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (DMC przyczepy).
Pozycja O.2 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (DMC przyczepy).

Póki co wystarczy, że skupimy się wyłącznie na pozycjach oznaczonych literką O w dowodzie rejestracyjnym. Przedstawione tam wartości to DMC przyczepy, którą możemy ciągnąć. Jeśli posiada ona hamulec najazdowy (większość nowoczesnych przyczep kempingowych go posiada) to bierzemy pod uwagę pozycję O.1, a jeśli go nie ma to patrzymy na pozycję O.2. Ważne: nie możemy przekroczyć wskazanej w tych pozycjach DMC przyczepy! Zgodnie z prawem możemy ciągnąć tylko przyczepy o takiej masie – oczywiście mogą one być lżejsze, ale nigdy cięższe!

Przykład: Na poniższym rysunku wartość O.1 to 1400 kilogramów, a wartość O.2 to 660 kilogramów. Oznacza to, że naszym samochodem osobowym możemy ciągnąć przyczepy o DMC 1400 kilogramów jeśli mają hamulec najazdowy lub 660 kilogramów jeśli go nie posiadają.

” content_last_edited=”on|desktop” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej przyczepy kempingowej pierwszym krokiem powinno być zajrzenie w dowód rejestracyjny swojego samochodu osobowego. Właśnie tam znajdziemy informacje, od których powinniśmy rozpocząć przygotowanie do zakupu „domu na kołach”. Oto podstawowe pojęcia, których będziemy potrzebować:

F.2 to dopuszczalna masa całkowita samochodu (DMC samochodu).
F.3 to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (DMC samochodu + DMC przyczepy).
O.1 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (DMC przyczepy).
O.2 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (DMC przyczepy).

Póki co wystarczy, że skupimy się na pozycjach oznaczonych literką O w dowodzie rejestracyjnym. Przedstawione tam wartości to DMC przyczepy, którą możemy ciągnąć. Jeśli ma ona hamulec najazdowy (większość nowoczesnych przyczep kempingowych go posiada) to bierzemy pod uwagę pozycję O.1, a jeśli go nie ma to patrzymy na O.2. Ważne: nie możemy przekroczyć wskazanej w tych pozycjach DMC przyczepy! Zgodnie z prawem możemy ciągnąć tylko przyczepy o takiej masie – oczywiście mogą one być lżejsze, ale nigdy cięższe!

Przykład: Na poniższym rysunku wartość O.1 to 1400 kilogramów, a O.2 to 660 kilogramów. Oznacza to, że możemy ciągnąć przyczepy o DMC 1400 kilogramów jeśli mają hamulec najazdowy lub 660 kilogramów jeśli go nie posiadają.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” background_image=”https://mobitechcc.pl/wp-content/uploads/2022/07/dowod-rejestracyjny-oznaczenie-o.jpg” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”15%||15%||true|false” animation_style=”fade” global_colors_info=”{}”][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”0px||0px||true|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ text_line_height=”1.5em” custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B?

[/et_pb_text][et_pb_text content_tablet=”

Ustaliliśmy już maksymalną DMC przyczepy kempingowej, która będzie mogła być holowana przez nasz samochód osobowy. Teraz czas skupić się na uprawnieniach czyli aktualnie posiadanym przez nas prawie jazdy. Tutaj potrzebujemy już wszystkich wymienionych wcześniej pozycji – zarówno tej oznaczonej literką O.1, jak i tej oznaczonej literką F.2. Jeśli suma dopuszczalnych mas całkowitych samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony to wystarczy nam prawo jazdy kategorii B. Jeśli jednak suma jest większa niż 3,5 tony będziemy potrzebować prawa jazdy kategorii E. Wbrew pozorom zdarza się to bardzo często – dzisiejsze samochody oraz przyczepy kempingowe są ciężkie, nierzadko samo auto waży 2 – 2,5 tony, a przyczepa podobnie. Wówczas masa takiego zestawu wynosi 4.000 kilogramów (i więcej), a my musimy posiadać dodatkową kategorię prawa jazdy. Zasada jest więc prosta, a wzór przedstawia się więc w następujący sposób:

DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) ⩽ 3.500 kilogramów = kategoria B prawa jazdy
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) > 3.500 kilogramów = kategoria E prawa jazdy

Przykład: Na poniższym obrazku wartość F.2 to 1890 kilogramów, a wartość O.1 to 1400 kilogramów. Dodajemy do siebie obie wartości oznaczające dopuszczalną masę całkowitą. 1.890 kilogramów + 1.400 kilogramów = 3.290 kilogramów. Oznacza to, że możemy kierować tym zestawem pojazdów posiadając kategorię B.

” content_phone=”

Ustaliliśmy już maksymalną DMC przyczepy kempingowej, która będzie mogła być holowana przez nasz samochód osobowy. Teraz czas skupić się na uprawnieniach czyli aktualnie posiadanym przez nas prawie jazdy. Tutaj potrzebujemy już wszystkich wymienionych wcześniej pozycji – zarówno tej oznaczonej literką O.1, jak i tej oznaczonej literką F.2. Jeśli suma dopuszczalnych mas całkowitych samochodu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony to wystarczy nam prawo jazdy kategorii B. Jeśli jednak suma jest większa niż 3,5 tony będziemy potrzebować prawa jazdy kategorii E. Wbrew pozorom zdarza się to bardzo często – dzisiejsze samochody oraz przyczepy kempingowe są ciężkie, nierzadko samo auto waży 2 – 2,5 tony, a przyczepa podobnie. Wówczas masa takiego zestawu wynosi 4.000 kilogramów (i więcej), a my musimy posiadać dodatkową kategorię prawa jazdy. Zasada jest więc prosta, a wzór przedstawia się więc w następujący sposób:

DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) ⩽ 3.500 kilogramów = kategoria B prawa jazdy
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) > 3.500 kilogramów = kategoria E prawa jazdy

Przykład: Na poniższym obrazku wartość F.2 to 1890 kilogramów, a wartość O.1 to 1400 kilogramów. Dodajemy do siebie obie wartości oznaczające dopuszczalną masę całkowitą. 1.890 kilogramów + 1.400 kilogramów = 3.290 kilogramów. Oznacza to, że możemy kierować tym zestawem pojazdów posiadając kategorię B.

” content_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Ustaliliśmy już jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy kempingowej, którą możemy ciągnąć. Teraz czas skupić się na uprawnieniach czyli aktualnie posiadanym przez nas prawie jazdy. Sama kategoria B uprawnia nas do ciągnięcia przyczep, ale szczegółowe zasady determinuje już waga przyczepy kempingowej. Przyczepy z DMC do 750 kg to tak zwany przyczepy lekkie – możemy je ciągnąć z kategorią B pod warunkiem, że DMC zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Co więcej lekka przyczepa nie musi nawet mieć hamulca – ważne jest tylko to żeby jej DMC nie przekraczało 750 kg.

Reguła prezentuje się inaczej jeśli chodzi o przyczepy powyżej 750 kg DMC. Również możemy je ciągnąć z prawem jazdy kategorii B, ale tylko jeśli DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg. Jeśli suma jest większa będziemy potrzebować kategorii E. Wbrew pozorom zdarza się to bardzo często, bo dzisiejsze samochody oraz przyczepy są ciężkie, nierzadko samo auto waży 2 – 2,5 tony, a przyczepa podobnie. Wówczas masa takiego zespołu wynosi 4000 kg (i więcej), a my musimy posiadać dodatkową kategorię prawa jazdy. Zasada jest więcej prosta, a wzór przedstawia się w następujący sposób:

Dla lekkich przyczep kempingowych do 750 kg:
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1 lub O.2) ⩽ 4.250 kilogramów = prawo jazdy kategorii B
Dla przyczep kempingowych powyżej 750 kg:
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) ⩽ 3.500 kilogramów = prawo jazdy kategorii B
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) > 3.500 kilogramów = prawo jazdy kategorii B+E

Przykład: Na poniższym obrazku wartość F.2 to 1890 kilogramów, a wartość O.1 to 1400 kilogramów. Dodajemy do siebie obie wartości oznaczające dopuszczalną masę całkowitą. 1.890 kilogramów + 1.400 kilogramów = 3.290 kilogramów. Oznacza to, że możemy kierować tym zespołem pojazdów posiadając kategorię B.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” background_image=”https://mobitechcc.pl/wp-content/uploads/2022/07/dowod-rejestracyjny-oznaczenie-o-f.jpg” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”15%||15%||true|false” global_colors_info=”{}”][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Related Articles” _builder_version=”4.16.1″ custom_padding=”0px||0px||true|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Prawo jazdy na przyczepy o większym DMC

[/et_pb_text][et_pb_text content_tablet=”

Skoro skończyliśmy omawiać przyczepy na kategorię „B” powiedzmy krótko o uprawnieniach na cięższe przyczepy. Rozwiązaniem najbardziej oczywistym jest kurs na prawo jazdy kategorii B+E. Dzięki niemu możemy ciągnąć naszym samochodem z DMC do 3500 kg przyczepę z DMC do 3500 kg, ale zespół obu pojazdów nie może mieć więcej niż 6125 kg. Dlaczego 6125 kg skoro suma obu DMC wynosi 7000 kg? O tym za chwilę! Natomiast jeśli nie mamy ochoty na kurs oraz egzamin przygotowujący nas do kategorii E to od 2014 roku mamy możliwość uzyskania nowego rodzaju uprawnień – B96. Te pozwalają nam na kierowanie zespołem pojazdów do 4250 kilogramów nawet jeśli przyczepa jest cięższa niż 750 kilogramów. Czy warto do niego podchodzić? Naszym zdaniem nie. Kurs na kategorię B+E daje nam większe możliwości – masa zespołu w przypadku takich uprawnień jest zdecydowanie wyższa, a jednocześnie zyskujemy praktykę w prowadzeniu i parkowaniu zespołem pojazdów.

” content_phone=”

Skoro skończyliśmy omawiać przyczepy na kategorię „B” powiedzmy krótko o uprawnieniach na cięższe przyczepy. Rozwiązaniem najbardziej oczywistym jest kurs na prawo jazdy kategorii B+E. Dzięki niemu możemy ciągnąć naszym samochodem z DMC do 3500 kg przyczepę z DMC do 3500 kg, ale zespół obu pojazdów nie może mieć więcej niż 6125 kg. Dlaczego 6125 kg skoro suma obu DMC wynosi 7000 kg? O tym za chwilę! Natomiast jeśli nie mamy ochoty na kurs oraz egzamin przygotowujący nas do kategorii E to od 2014 roku mamy możliwość uzyskania nowego rodzaju uprawnień – B96. Te pozwalają nam na kierowanie zespołem pojazdów do 4250 kilogramów nawet jeśli przyczepa jest cięższa niż 750 kilogramów. Czy warto do niego podchodzić? Naszym zdaniem nie. Kurs na kategorię B+E daje nam większe możliwości – masa zespołu w przypadku takich uprawnień jest zdecydowanie wyższa, a jednocześnie zyskujemy praktykę w prowadzeniu i parkowaniu zespołem pojazdów.

” content_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Skoro skończyliśmy omawiać przyczepy na kategorię „B” powiedzmy krótko o uprawnieniach na cięższe przyczepy. Rozwiązaniem najbardziej oczywistym jest kurs na prawo jazdy kategorii B+E. Dzięki niemu możemy ciągnąć naszym samochodem z DMC do 3500 kg przyczepę z DMC do 3500 kg, ale zespół obu pojazdów nie może mieć więcej niż 6125 kg. Dlaczego 6125 kg skoro suma obu DMC wynosi 7000 kg? O tym za chwilę!

Natomiast jeśli nie mamy ochoty na kurs oraz egzamin przygotowujący nas do kategorii E to od 2014 roku mamy możliwość uzyskania nowego rodzaju uprawnień – B96. Te pozwalają nam na kierowanie zespołem pojazdów do 4250 kilogramów nawet jeśli przyczepa jest cięższa niż 750 kilogramów. Czy warto do niego podchodzić? Naszym zdaniem nie. Kurs na kategorię B+E daje nam większe możliwości – masa zespołu w przypadku takich uprawnień jest zdecydowanie wyższa, a jednocześnie zyskujemy praktykę w prowadzeniu i parkowaniu zespołem pojazdów. Należy pamiętać o jeszcze jednej zasadzie – zespół pojazdów bezwzględnie nie może przekroczyć długości 18,25 metrów.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

DMC przyczepy, a przelicznik 1,33

[/et_pb_text][et_pb_text content_tablet=”

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o przepisie typowo polskim (bo obowiązującym tylko w naszym kraju), czyli przeliczniku 1,33. Niesławny zapis pochodzi z Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ust. 7 § 14 mówi, że dopuszczalna masa całkowita samochodu holującego przyczepę musi być co najmniej 33% większa niż DMC przyczepy. Zapis ten jest nie tylko kontrowersyjny, ale w praktyce również często ignorowany. Nie dziwi więc, że w marcu 2022 Ministerstwo Infrastruktury zaczęło przygotowywać projekt rozporządzenia, w którym zamierzają zrezygnować z tego zapisu. Argumentują to zresztą właśnie brakiem przepisu w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej

Przykład: Nasz przykładowy samochód ma DMC do 1890 kg. Musimy zastosować przelicznik 1,33 czyli po prostu dokonać dzielenia: 1890 / 1,33 = 1420. Możemy więc ciągnąć przyczepę o DMC do 1420 kg.

” content_phone=”

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o przepisie typowo polskim (bo obowiązującym tylko w naszym kraju), czyli przeliczniku 1,33. Niesławny zapis pochodzi z Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ust. 7 § 14 mówi, że dopuszczalna masa całkowita samochodu holującego przyczepę musi być co najmniej 33% większa niż DMC przyczepy. Zapis ten jest nie tylko kontrowersyjny, ale w praktyce również często ignorowany. Nie dziwi więc, że w marcu 2022 Ministerstwo Infrastruktury zaczęło przygotowywać projekt rozporządzenia, w którym zamierzają zrezygnować z tego zapisu. Argumentują to zresztą właśnie brakiem przepisu w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej

Przykład: Nasz przykładowy samochód ma DMC do 1890 kg. Musimy zastosować przelicznik 1,33 czyli po prostu dokonać dzielenia: 1890 / 1,33 = 1420. Możemy więc ciągnąć przyczepę o DMC do 1420 kg.

” content_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o przepisie typowo polskim (bo obowiązującym tylko w naszym kraju), czyli przeliczniku 1,33. Niesławny zapis pochodzi z Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ust. 7 § 14 mówi, że dopuszczalna masa całkowita samochodu ciągnącego przyczepę musi być co najmniej 33% większa niż DMC przyczepy. Zapis ten jest nie tylko kontrowersyjny, ale w praktyce również często ignorowany. Nie dziwi więc, że w marcu 2022 Ministerstwo Infrastruktury zaczęło przygotowywać projekt rozporządzenia, w którym zamierzają zrezygnować z tego zapisu. Argumentacja opiera się na braku podobnego zapisu w jakimkolwiek innym kraju członkowskim Unii Europejskiej. Dopóki rozporządzenie nie wejdzie w życie bezpieczniej jest założyć, że prawo jest prawem i pokazać w jaki sposób wyliczyć czy proporcja jest zgodna z aktualnie obowiązującym prawem.

Przykład: Nasz przykładowy samochód ma DMC do 1890 kg. Musimy zastosować przelicznik 1,33 czyli po prostu dokonać dzielenia: 1890 / 1,33 = 1420. Możemy więc ciągnąć przyczepę o DMC do 1420 kg.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Najważniejsza zasada przy doborze przyczepy do samochodu

[/et_pb_text][et_pb_text content_tablet=”

We wczesnej fazie doboru przyczepy do samochodu osobowego należy zachować spokój i czujność. Najlepiej w oparciu o powyższe porady dokonać obliczeń matematycznych na własną rękę albo poprosić o pomoc autoryzowanego dealera przyczep kempingowych. Dzięki temu już na samym początku zorientujesz się jakie stoją przed tobą możliwości i ograniczenia. Wówczas będziesz w pozycji by podjąć decyzję czy narzucić sobie pewną granicę i zostać przy bieżących uprawnieniach czy je rozszerzyć i pozwolić sobie na większą przyczepę. Zachęcamy cię do zapoznania się ze wspomnianymi przepisami – pozwoli to uniknąć błędów i uchronić od przykrych konsekwencji. A co chyba najważniejsze, zwiększy to świadomość o zakupie wymarzonej przyczepy.

” content_phone=”

We wczesnej fazie doboru przyczepy do samochodu osobowego należy zachować spokój i czujność. Najlepiej w oparciu o powyższe porady dokonać obliczeń matematycznych na własną rękę albo poprosić o pomoc autoryzowanego dealera przyczep kempingowych. Dzięki temu już na samym początku zorientujesz się jakie stoją przed tobą możliwości i ograniczenia. Wówczas będziesz w pozycji by podjąć decyzję czy narzucić sobie pewną granicę i zostać przy bieżących uprawnieniach czy je rozszerzyć i pozwolić sobie na większą przyczepę. Zachęcamy cię do zapoznania się ze wspomnianymi przepisami – pozwoli to uniknąć błędów i uchronić od przykrych konsekwencji. A co chyba najważniejsze, zwiększy to świadomość o zakupie wymarzonej przyczepy.

” content_last_edited=”on|phone” _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

We wczesnej fazie doboru przyczepy do samochodu osobowego należy zachować spokój i czujność. Najlepiej w oparciu o powyższe porady dokonać obliczeń matematycznych na własną rękę albo poprosić o pomoc autoryzowanego dealera przyczep kempingowych. Dzięki temu już na samym początku zorientujesz się jakie stoją przed tobą możliwości i ograniczenia. Wówczas będziesz w pozycji by podjąć decyzję czy narzucić sobie pewną granicę i zostać przy bieżących uprawnieniach czy zrobić prawo jazdy na przyczepę o większym DMC. Zachęcamy cię do zapoznania się ze wspomnianymi przepisami – pozwoli to uniknąć błędów i uchronić od przykrych konsekwencji. A co chyba najważniejsze, zwiększy to twoją świadomość o świecie przyczep kempingowych i zasadach nim rządzących.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16.1″ _module_preset=”6f0cdf33-da56-45b8-a5e1-5c622fa775d7″ custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”]

Zobacz najnowsze artykuły

[/et_pb_text][et_pb_blog fullwidth=”off” posts_number=”6″ include_categories=”current” excerpt_length=”300″ show_more=”on” show_author=”off” show_date=”off” show_categories=”off” show_excerpt=”off” show_pagination=”off” _builder_version=”4.16.1″ header_level=”h3″ header_font=”|600|||||||” header_text_color=”#000000″ header_font_size=”16px” header_line_height=”1.5em” meta_font_size=”12px” meta_line_height=”1.8em” read_more_font=”|600||on|||||” read_more_text_color=”#ff2a38″ read_more_font_size=”12px” read_more_letter_spacing=”4px” read_more_line_height=”1.8em” text_orientation=”center” border_color_all=”#e6e6e6″ global_colors_info=”{}”][/et_pb_blog][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]