Jakie musisz mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową?

23.08.2022 | Podstawy karawaningu

Polskie przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep są kwestią, nad którą warto się pochylić. Przede wszystkim dlatego, bo są bardziej skomplikowane niż mogłoby się to wydawać. Czeka nas odczytywanie pozycji z dowodów rejestracyjnych i trochę matematyki – nic nadzwyczaj trudnego, ale należy pamiętać by nie pominąć żadnego z kroków! Prześledźmy cały proces i zobaczmy jakie należy mieć prawo jazdy przyczepę kempingową.

Ile wynosi DMC przyczepy kempingowej, którą mogę ciągnąć?

Przed rozpoczęciem poszukiwań wymarzonej przyczepy kempingowej pierwszym krokiem powinno być zajrzenie w dowód rejestracyjny swojego samochodu osobowego. Właśnie tam znajdziemy informacje, od których powinniśmy rozpocząć przygotowanie do zakupu „domu na kołach”. Oto podstawowe pojęcia, których będziemy potrzebować:

F.2 to dopuszczalna masa całkowita samochodu (DMC samochodu).
F.3 to dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (DMC samochodu + DMC przyczepy).
O.1 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (DMC przyczepy).
O.2 to dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (DMC przyczepy).

Póki co wystarczy, że skupimy się na pozycjach oznaczonych literką O w dowodzie rejestracyjnym. Przedstawione tam wartości to DMC przyczepy, którą możemy ciągnąć. Jeśli ma ona hamulec najazdowy (większość nowoczesnych przyczep kempingowych go posiada) to bierzemy pod uwagę pozycję O.1, a jeśli go nie ma to patrzymy na O.2. Ważne: nie możemy przekroczyć wskazanej w tych pozycjach DMC przyczepy! Zgodnie z prawem możemy ciągnąć tylko przyczepy o takiej masie – oczywiście mogą one być lżejsze, ale nigdy cięższe!

Przykład: Na poniższym rysunku wartość O.1 to 1400 kilogramów, a O.2 to 660 kilogramów. Oznacza to, że możemy ciągnąć przyczepy o DMC 1400 kilogramów jeśli mają hamulec najazdowy lub 660 kilogramów jeśli go nie posiadają.

Jaką przyczepę można ciągnąć na kategorię B?

Ustaliliśmy już jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy kempingowej, którą możemy ciągnąć. Teraz czas skupić się na uprawnieniach czyli aktualnie posiadanym przez nas prawie jazdy. Sama kategoria B uprawnia nas do ciągnięcia przyczep, ale szczegółowe zasady determinuje już waga przyczepy kempingowej. Przyczepy z DMC do 750 kg to tak zwany przyczepy lekkie – możemy je ciągnąć z kategorią B pod warunkiem, że DMC zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Co więcej lekka przyczepa nie musi nawet mieć hamulca – ważne jest tylko to żeby jej DMC nie przekraczało 750 kg.

Reguła prezentuje się inaczej jeśli chodzi o przyczepy powyżej 750 kg DMC. Również możemy je ciągnąć z prawem jazdy kategorii B, ale tylko jeśli DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg. Jeśli suma jest większa będziemy potrzebować kategorii E. Wbrew pozorom zdarza się to bardzo często, bo dzisiejsze samochody oraz przyczepy są ciężkie, nierzadko samo auto waży 2 – 2,5 tony, a przyczepa podobnie. Wówczas masa takiego zespołu wynosi 4000 kg (i więcej), a my musimy posiadać dodatkową kategorię prawa jazdy. Zasada jest więcej prosta, a wzór przedstawia się w następujący sposób:

Dla lekkich przyczep kempingowych do 750 kg:
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1 lub O.2) ⩽ 4.250 kilogramów = prawo jazdy kategorii B
Dla przyczep kempingowych powyżej 750 kg:
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) ⩽ 3.500 kilogramów = prawo jazdy kategorii B
DMC samochodu osobowego (F.2) + DMC przyczepy (O.1) > 3.500 kilogramów = prawo jazdy kategorii B+E

Przykład: Na poniższym obrazku wartość F.2 to 1890 kilogramów, a wartość O.1 to 1400 kilogramów. Dodajemy do siebie obie wartości oznaczające dopuszczalną masę całkowitą. 1.890 kilogramów + 1.400 kilogramów = 3.290 kilogramów. Oznacza to, że możemy kierować tym zespołem pojazdów posiadając kategorię B.

Prawo jazdy na przyczepy o większym DMC

Skoro skończyliśmy omawiać przyczepy na kategorię „B” powiedzmy krótko o uprawnieniach na cięższe przyczepy. Rozwiązaniem najbardziej oczywistym jest kurs na prawo jazdy kategorii B+E. Dzięki niemu możemy ciągnąć naszym samochodem z DMC do 3500 kg przyczepę z DMC do 3500 kg, ale zespół obu pojazdów nie może mieć więcej niż 6125 kg. Dlaczego 6125 kg skoro suma obu DMC wynosi 7000 kg? O tym za chwilę!

Natomiast jeśli nie mamy ochoty na kurs oraz egzamin przygotowujący nas do kategorii E to od 2014 roku mamy możliwość uzyskania nowego rodzaju uprawnień – B96. Te pozwalają nam na kierowanie zespołem pojazdów do 4250 kilogramów nawet jeśli przyczepa jest cięższa niż 750 kilogramów. Czy warto do niego podchodzić? Naszym zdaniem nie. Kurs na kategorię B+E daje nam większe możliwości – masa zespołu w przypadku takich uprawnień jest zdecydowanie wyższa, a jednocześnie zyskujemy praktykę w prowadzeniu i parkowaniu zespołem pojazdów. Należy pamiętać o jeszcze jednej zasadzie – zespół pojazdów bezwzględnie nie może przekroczyć długości 18,25 metrów.

DMC przyczepy, a przelicznik 1,33

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o przepisie typowo polskim (bo obowiązującym tylko w naszym kraju), czyli przeliczniku 1,33. Niesławny zapis pochodzi z Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ust. 7 § 14 mówi, że dopuszczalna masa całkowita samochodu ciągnącego przyczepę musi być co najmniej 33% większa niż DMC przyczepy. Zapis ten jest nie tylko kontrowersyjny, ale w praktyce również często ignorowany. Nie dziwi więc, że w marcu 2022 Ministerstwo Infrastruktury zaczęło przygotowywać projekt rozporządzenia, w którym zamierzają zrezygnować z tego zapisu. Argumentacja opiera się na braku podobnego zapisu w jakimkolwiek innym kraju członkowskim Unii Europejskiej. Dopóki rozporządzenie nie wejdzie w życie bezpieczniej jest założyć, że prawo jest prawem i pokazać w jaki sposób wyliczyć czy proporcja jest zgodna z aktualnie obowiązującym prawem.

Przykład: Nasz przykładowy samochód ma DMC do 1890 kg. Musimy zastosować przelicznik 1,33 czyli po prostu dokonać dzielenia: 1890 / 1,33 = 1420. Możemy więc ciągnąć przyczepę o DMC do 1420 kg.

Najważniejsza zasada przy doborze przyczepy do samochodu

We wczesnej fazie doboru przyczepy do samochodu osobowego należy zachować spokój i czujność. Najlepiej w oparciu o powyższe porady dokonać obliczeń matematycznych na własną rękę albo poprosić o pomoc autoryzowanego dealera przyczep kempingowych. Dzięki temu już na samym początku zorientujesz się jakie stoją przed tobą możliwości i ograniczenia. Wówczas będziesz w pozycji by podjąć decyzję czy narzucić sobie pewną granicę i zostać przy bieżących uprawnieniach czy zrobić prawo jazdy na przyczepę o większym DMC. Zachęcamy cię do zapoznania się ze wspomnianymi przepisami – pozwoli to uniknąć błędów i uchronić od przykrych konsekwencji. A co chyba najważniejsze, zwiększy to twoją świadomość o świecie przyczep kempingowych i zasadach nim rządzących.

Zobacz najnowsze artykuły

Jakie są rodzaje kamperów? Wyjaśniamy 4 podstawowe typy!

Jakie są rodzaje kamperów? Wyjaśniamy 4 podstawowe typy!

Chcesz spróbować sił w karawaningu, ale nie wiesz od czego zacząć? Zastanawiasz się jaki kamper będzie dla ciebie idealny? A może po prostu chcesz wiedzieć co masz do wyboru? Jeśli tak to jesteś w dobrym miejscu! W poniższym artykule przedstawiamy podstawowy podział na cztery rodzaje kamperów i wymieniamy ich cechy charakterystyczne. Mamy nadzieję, że po jego przeczytaniu znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania!

czytaj dalej
Ile kosztują podróże kamperem lub przyczepą kempingową po Europie?

Ile kosztują podróże kamperem lub przyczepą kempingową po Europie?

Dla wielu osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z caravaningiem ważną kwestią pozostają koszty związane z podróżowaniem kamperem lub zespołem złożonym z auta osobowego oraz przyczepy kempingowej. Kiedyś ta forma podróżowania była traktowana jako „tańsza alternatywa” względem hoteli czy apartamentów. A jak jest dziś? Oto przegląd wydatków, jakie trzeba ponieść by móc przeżyć szeroko pojętą „wolność podróżowania”.

czytaj dalej
Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Co to jest karawaning? Wyjaśniamy podstawowe terminy!

Wraz z dynamicznym rozwojem karawaningu do codziennej świadomości przenikają słowa i wyrażenia związane z tym typem hobby. Dla osoby początkującej w temacie kamperów i przyczep kempingowych są one nierzadko czarną magią. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić co to karawaning i przedstawić naszą krótką ściągawkę funkcjonowania świata „domów na kołach”.

czytaj dalej